KLM combineert vlucht met social media

KLM start binnenkort een pilot met de nieuwe service Meet & Seat, die op vluchten tussen Amsterdam en San Francisco, New York en São Paulo wordt getest. Met Meet & Seat integreert de airline volgens eigen zeggen als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld sociale netwerken in het reguliere vliegproces. Passagiers met een reservering kunnen via hun Facebook- of LinkedIn-account zien wie er nog meer op hun vlucht meereist.
‘Met Meet & Seat zet KLM een echte stap voorwaarts op het gebied van social media’, zegt Erik Varwijk, managing director van KLM. ‘Deze nieuwe service verbindt passagiers met elkaar en maakt hun vlucht daarmee nog interessanter.’

Meet & Seat

Via Meet & Seat kunnen passagiers zien bij wie ze in het vliegtuig zitten of wie bijvoorbeeld hetzelfde congres op de bestemming bijwoont. Vervolgens kunnen zij bijvoorbeeld afspreken om voor de vlucht koffie te gaan drinken. Men kan ook stoelen naast elkaar te reserveren of bij aankomst een taxi te delen. Passagiers zien de andere Meet & Seat-deelnemers alleen als ze hun Facebook- of LinkedIn-profiel linken met hun vlucht. Ze kunnen bovendien zelf beslissen welke persoonlijke gegevens uit deze accounts ze met hun medepassagiers willen delen.

Fasering

Meet & Seat zal uitsluitend op intercontinentale vluchten beschikbaar zijn via Manage mijn Boeking. Passagiers kunnen vanaf 90 dagen tot 48 uur voor vertrek hun stoel kiezen via Manage mijn Boeking. Zo kan men op een eenvoudige manier contact leggen met hun medereizigers. De nieuwe service gaat van start met een pilot op vluchten tussen Amsterdam en San Francisco, New York en São Paulo. Kort daarna wordt Meet & Seat op meer intercontinentale bestemmingen geïntroduceerd.