Nieuwe tarievenstructuur KLM binnen Europa per 7 december 2016

//Nieuwe tarievenstructuur KLM binnen Europa per 7 december 2016

Nieuwe tarievenstructuur KLM

KLM introduceert een nieuwe tariefstructuur voor economy class vliegtickets binnen Europa, zo heeft Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, aan TravMagazine bevestigd. Het zogeheten branded fares concept heeft drie pakketten die elk hun eigen inhoud en voorwaarden kennen: Light, het meer aangeklede Standard (plus 50 euro) en de meest uitgebreide: Flex (plus 139 euro). Deze nieuwe structuur gaat op 7 december aanstaande van start voor boekingen via reisagenten en eind januari 2017 zijn deze tickets ook te boeken via de KLM website.

De drie varianten gelden in alle achttien bestaande boekingsklassen van de economy class. Wie van Light naar Standard wil, betaalt ongeacht de boekingsklasse een bedrag van 50 euro extra. Wie van Light naar Flex wil betaalt 139 euro extra. Eten en drinken blijven in alle tariefklassen inclusief.

De 3 opties

‘Light’ is de variant met de laagste prijs. Het ticket is in deze variant niet omboekbaar en komt zonder ruimbagage. ‘Standard’ biedt meer omboekmogelijkhedenen één stuk ruimbagage (23 kilo max). Het meest aangeklede tarief is ‘Flex’ met onder meer Sky Priority inchecken bij de businessclass balie en voorrang bij security en boarding. Er kan kosteloos omgeboekt en geannuleerd worden.. Het aantal te verdienen frequent flyer mijlen verschilt per tarief. Statusvoordelen van frequente vliegers blijven behouden. Voor houders van Flying Blue Platinum, Gold of Silver blijft een koffer bijvoorbeeld gratis, ook in Light. Ivory leden krijgen tien euro korting als deze hun koffer willen bijboeken in ‘Light’. Extra services zoals stoelkeuze en ruimbagage blijven dus wel los bij te boeken. Wie een ticket in een van de twee laagste groepen heeft geboekt kan na boeking maar voor vertrek altijd nog bijbetalen om een in hogere klasse terecht te komen.

Op 7 december gaan de nieuwe tarieven in de reserveringssystemen. Reisagenten kunnen de gewenste boekingsklasse zelf vastleggen. Ook Air France gaat de tariefstructuur op haar Europese netwerk hanteren.

Toelichting

Harm Kreulen ligt de nieuwe structuur graag toe. ‘We willen concurrentiekracht houden. We stellen orde op zaken in het aanbod van ancillaries en denken zo een rijkere propositie te hebben om onze tickets beter te verkopen. Er is ook vanuit de klant veel vraag naar, we denken nu productgroepen te kunnen aanbieden die aansluiten bij hun wensen.’

‘In elk van de pakketten zitten ancillaries (extra services, red.) die nu nog los te koop zijn, zoals stoelkeuze en het meenemen van ruimbagage. We gaan in feite van een ‘unbundled propositie’ naar een ‘bundled propositie’. We willen de ‘value for money’ airline zijn. Op heel veel Europese bestemmingen vlieg je met ons al vanaf 99 euro. We hoeven niet perse de goedkoopste te zijn maar we willen ons wel scherp concurrerend profileren’.

De introductie doet KLM niet alleen, ook partner Air France gaat exact dezelfde structuur hanteren op haar Europese netwerk. ‘Dat is belangrijk, we zitten dan op een gezamenlijke lijn. Dit is wat Europa betreft zeker de toekomst.’

Flexibiliteit

Het Flex-tarief is ook zeker bedacht met de zakelijke markt in gedachten. ‘Het biedt flexibiliteit’, aldus de topman. ‘Wie bijvoorbeeld een ticket met een tarief van 99 euro boekt en daarbij voor 139 euro de Flex-variant kiest, heeft voor 238 euro een mooi totaalpakket. Met voorrang aan boord en als je onverhoopt moet omboeken of annuleren kan dat kosteloos.’ De gratis koffer bij de zakelijke Blue Biz-leden verdwijnt echter wel uit het pakket. ‘Dat is inderdaad zo, maar dat gaan we compenseren in het Blue Biz programma. Quid pro quo.’

Bron: www.travmagazine.nl

By |2018-06-29T08:40:21+00:0024 november 2016|reisnieuws|