De zin en onzin van accommodatie reviews

//De zin en onzin van accommodatie reviews

Is de eerste indruk wel eerlijk?

Reviews geven een eerste indruk van de accommodatie. Ook ik laat mij in mijn zoektocht naar de juiste accommodatie voor school- en studiereizen in eerste instantie leiden door reviews. Wat dat betreft ben ik net een consument. Ook privé kijken we eerst naar de cijfers die een accommodatie krijgt. Is het minder dan een 8, dan valt die al af. Zelfs als het een 7,9 is. Je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel zo eerlijk is.

 

Vertekend beeld

Soms geeft een review een vertekend beeld. Stel dat een hotel gemiddeld een 6 scoort. Dat is niet heel hoog. Kijk je echter naar de publicatie data van de reviews, dan kan het zijn dat het hotel een jaar geleden gemiddeld een 4 scoorde. Het hotel heeft zich dat aangetrokken en heeft verbeteringen doorgevoerd. Nu scoort het hotel al maanden achter elkaar alleen een 8. Gemiddeld dus nog steeds een 6. Maar ja, lezen is ook een vak. En dus lezen we alleen maar een 6 terwijl het hotel al tijden een 8 scoort.

 

Bewuste manipulatie

Soms worden reviews bewust gemanipuleerd. In Italië is recentelijk iemand tot 9 maanden gevangenisstraf veroordeeld voor het geven van valse reviews. Dat gebeurt helaas regelmatig. Van hoteliers die zichzelf positieve reviews geven tot aan mensen die negatieve reviews geven. Mij is het verhaal bekend van iemand die heel tevreden was over het hotel dat hij ieder jaar bezocht. Om ervoor te zorgen dat het hotel niet te populair werd, gaf hij negatieve reviews…..

 

Managen van verwachtingen

In het verleden heb ik het wel eens meegemaakt: Een storm van kritiek op een geoffreerd budgethotel. Niet van de school, maar van een aantal ouders. Wat bleek, op internet scoorde het budgethotel lage cijfers. De school wist dat en accepteerde dat. In dit geval een kwestie van budget en volgens de begeleidende docenten was het hotel goed genoeg voor de schoolreis. Wat bleek achteraf: de kritiek kwam van ouders die privé met hun kroost alleen maar in 4 en 5 sterren accommodaties op vakantie gingen.

Hiervan heb ik geleerd. Het managen van verwachtingen wordt nu altijd ter sprake gebracht. En dus breng ik ook ter sprake dat je er niet automatisch vanuit moet gaan dat er bij een 2 sterrenhotel  4 soorten jam op tafel staan bij het ontbijt. Ik heb het wel eens meegemaakt dat dit een reden was om te klagen over een hotel.

 

Hoe reviews wel op juiste waarde te schatten

Ondanks bovenstaande uiteenzetting  over de onzin van reviews blijven reviews toch waardevol. Het heeft dus wel degelijk zin om reviews te lezen mits op de juiste waarde geschat:

  • Kijk naar de publicatie data van de reviews
  • Lees ook echt de reviews, ga niet alleen af op cijfers
  • Manage je eigen verwachtingen in relatie tot het budget

Al met al levert het lezen van reviews altijd wel een gemeenschappelijke deler op van de bevindingen waardoor je vanzelf een gevoel krijgt bij een accommodatie.

Reageren? Mail dan naar r.meij@mosaegrouptravel.nl

By |2018-09-28T07:55:40+00:0026 september 2018|Blog|